Elcyklar
Försäljning av elcyklar ökar med raketfart - med 70% i Sverige förra
”cykelåret”. Främst är det den tekniska utvecklingen på motorer och batterier som
satt fart på marknaden. Ökande miljöhänsyn och nya hälsotrender har också
påverkat försäljningen. Ändå ligger vi svenskar efter Tyskland som är EU:s
elcykeltätaste land. Detta trots (eller på grund av?) att elcyklarna där är dyrare,
i snitt kostar de betydligt över 20000 SEK.
En elcykel är
helt enkelt en cykel med inbyggd elektrisk hjälpmotor. Lagar, trafikregler,
försäkringar mm tillämpas som för en vanlig cykel.
För att
elcykeln ska räknas som vanlig cykel gäller enligt lagen att
-
motorn
inte får vara starkare än 250 W,
-
motorn
får inte ge hjälp vid hastighet över 25 km/tim,
-
motorn
får bara ge hjälp när man trampar (undantag promenadfart, max 6 km/t).
Är inte dessa
krav uppfyllda åker man moped. Reglerna för elcyklar varierar till viss del
mellan EU-länderna.
Under 2016 pågår arbete
för nya regler beträffande elcyklar i Sverige. Bland annat kan det klasser som
tillåter motorer starkare än 250 W..
Det finns
framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna elcyklar. Motorn kan förutom i bak- eller
framhjulsnav även vara placerad vid vevpartit.
Batterierna
är numera olika varianter av litium-jon, en vanlig kapacitet är 7 - 15 Ah.
Spänningen är vanligen 36 volt även om det finns billigare system med 24 volt.
Tänk efter
vad du ska använda din nya elcykel till och under vilken tid på året. Det är
grunden till ett bra köp. Tänk också efter i vilken prisklass cykeln ska ligga.
I stort sett är det med elcyklar som med andra teknologiska produkter: man får
det man betalar för.
Batteri och
motor
Batteriet ska
du vara extra uppmärksam på. En fjärdedel av nya elcyklars kostnad ligger ofta på
batteriet och där finns ofta roten till missnöjen med elcyklar. Elektriska data
som du bör vara observant på är batteriets spänning ( V), kapaciet (Ah) och
effekt ( W). Du jämför bäst olika
batterier genom att räkna ut wattimmar (Wh). Wh = Ah x V. Ju högre Wh ju längre
kommer du på en laddning. En modern elcykel bör ha batteri med minst
400 Wh.
Batteriers
prestanda är temperaturberoende. Det presterar bäst vid rumstemperatur. När
temperaturen kryper ned mot noll sjunker kapaciteten märkbart och då är det
stor skillnad på olika batterier. Batteriet kan vara placerat under
pakethållaren, i anslutning till ramen eller i ramen. Placering under
pakethållaren ger en högre tyngdpunkt på cykeln och kan medföra problem om man
vill ha en barnsadel eller vanlig korg bak.
Elmotorn är
en annan viktig komponenet på elcykeln. Den bör vara på 250 W och är i regel av
borstlös, kompakt konstruktion. Den är pålitlig och underhållsfri men skulle
den gå sönder är det i regel utbyte som gäller. Bosch, ett ledande kvalitetsmärket
när det gäller motorer och elsystem får nu konkurrens av Maxdrive och nya
Shimano Steps.
Cykelns
konstruktion
Kolla
elcykelns konstruktion. En elcykel har av naturen mera elledningar och
elektronik än en vanlig cykel och är därför mera känslig för väta. Se efter hur
elledningarna är dragna och tätade. Det är en fördel om så mycket som möjligt
av elektroniken är samlad i en enhet.
Antal växlar
är på elcyklar med navbroms 3 – 8. Många växlar har inte samma betydelse som på
en vanlig tramphoj men med flera växlar behöver du trampa färre varv när du
åker fort. Det finns även automatväxlade elcyklar.
Elcykeln
behöver också vara konstruerad för att tåla mer belastning än en vanlig cykel.
Bland annat bör ram, däck och ekrar vara något kraftigare. Vevpartit på en elhoj
utsätts däremot för mindre slitage än på en vanlig cykel. Det beror på att man
överför kraften ryckigt och ojämnt när man trampar medan överföring med hjälp
av elmotorn är betydligt jämnare.
En detalj man
ofta förbiser är låset. Elcyklar är stöldbegärliga. Batteriet bör gå att låsa
fast och ett extra kabellås rekommenderas. Det finns kabellås som fungerar
tillsammans med ramlåset. Man slipper då en extra nyckel.
Service
Kolla servicemöjligheterna
hos din leverantör. Det behövs en del kunskap om elteknik i verkstaden. Alla
cykelmekar har inte hunnit (eller vill inte) skaffa sig den här elkunskapen. Många
mindre importörer kan också ha svårt med support både vad gäller reservdelar
och tekniskt stöd.
Fråga din
leverantör vad ett nytt batteri kostar. Förr eller senare kommer du att behöva
byta och att köpa annat än original kan vara vanskligt: Batteri och laddare ska
kunna prata med varandra elektroniskt.
Garanti
Många
leverantörer lovar lång garanti på ramen vilket inte har någon praktisk
betydelse. En tillräckligt kraftig ram är nog det sista du behöver oroa dig för
… om den inte är av kompositmaterial vill säga. Den leverantör som lämnar
flerårig garanti på batteriet bör du däremot ge en guldstjärna i
utvärderingsprotokollet.
Till sist
Prova rejält
före köp, inte bara en runda på parkeringsplatsen. Testa i kraftiga uppförslut!
Hos oss kan du hyra och jämföra elcyklar
med olika konstruktion. Köp sedan den som passar dig bäst. Har du hyrt av oss
drar vi av hyran vid köp och vi tar gärna din gamla tramphoj i inbyte. Ägna
även en tanke åt andrahandsvärdet. Märken som inte har utbyggt servicenät ger
kanke låga inköpskostnader men förlorar snabbt i andrahandsvärde.
Vi säljer elcyklar av märkena Batavus, EcoRide, Monark, ProMovex, Marvil, Walleräng,
Giant samt Cargobike (lastcyklar).
Cykla till jobbet på en elcykel. Låt motorn göra grovjobbet och kom fram fräsch med frisk luft i lungorna. Hem från jobbet minimerar du motorhjälpen och får dagens portion av motion.
Frågor vi och våra
leverantörer brukar få angående elcyklar
Vad kostar
en elcykel?
I fackhandeln kokstar cyklar med 36-volts system från c:a 10000 kr. Det
är större prisskillnader på elcyklar än på vanliga cyklar eftersom olika
tekniska lösningar, och kvalitet på komponenter
som exempelvis batteri, har stor prispåverkan. Genomsnittspriset i Sverige
beräknas ligga mellan 11000 och 15000 Kr.
Vad är det
för skillnad mellan 36 och 24 volts spänning?
36 volts spänning ger möjlighet till mindre och lättare motorer för en viss effekt samt möjlighet till mer energi. Man kan jämföra med ett vattenfall. Ju högre fallhöjd (spänning) ju mera kraft om man har samma vattenmängd (Ampere). Med ett 36 volts batteri får du då en större ”bränsletank” och kommer längre på en laddning.
Hur långt
kommer man på en laddning?
Det är många
faktorer som påverkar körsträckan batteriets kapacitet, ålder, effektuttag,
temperatur, väglag, din vikt mm. Du bör komma minst fyra mil på ett nytt
batteri under normala förhållanden. Det finns även elcyklar med större batterier
som ger en längre körsträcka. På några
av våra märken kan man välja batteristorlek.
Laddas
batteriet när man trampar eller bromsar?
Inte på de
vanliga modellerna. Det finns dock system för bromskraftgenerering. Elcyklar med
denna lösning är ännu ovanliga i Sverige och dyra.
Hur lång
tid tar det att ladda ett batteri?
4 – 6 timmar
vid helt urladdat batteri (gäller typ litium-jon).
Hur lång
livslängd har batteriet?
Beror mycket
på batterityp och skötsel. Leverantörernas värden för när litium-jon-batterierna
är ”nästan” slut brukar ligga vid c:a 800 – 1000 laddcykler (en laddcykel är full
laddning av ett batteri). Vid normal användning bör då batteriet räcka 3 - 6
år. Vissa batterier med modern elektronik-styrning kan refräschas, på några av
våra modeller sker det vid behov automatiskt med laddaren.
Vad kostar ett batteri?
Beror
på typ, kapacitet och kvalitet. Prisskillnader orsakas bland annat av att den styrelektronik
(Battery Management System) som alltid finns i batterier av typ litium-jon och
som är mer eller mindre avancerad. Batterier typ litium-jon börjar på drygt 3000
kr i fackhandeln.
Vad är driftkostnaden för en elcykel ?
Elkostnaden är
under 25 öre per mil, till detta kommer en avskrivning av batteriet.
Är elcykeln egentligen särskilt
miljövänlig?
Näst en
vanlig cykel kan du nog inte färdas miljövänligare. Koldioxidutsläpp:
vanlig cykel 0 g/km
elcykel 5,5 g/km
mopedbil 75,5 g/km
”miljöbil” 120 g/km
vanlig bil 180 g/km (i genomsnitt)
Får jag köra elcykel på cykelbanor?
Ja. Elcykeln
räknas som vanlig cykel.
Får jag parkera i cykelställ?
Ja.
Har elcykeln något gashandtag?
Nej, i
Sverige får man inte reglera hastigheten på elcyklar med vridhantag.
Hur känner elmotorn av att jag
trampar?
Med en
sensor. En del modeller har fartsensor, andra kraftsensor.
En fartsensor
känner av hur fort tramporna snurrar och låter motorn hjälpa till i förhållande
till detta. Ju fortare du trampar ju mera hjälp får du. Med fartsensor kan man
behöva växla ned oftare för att få motorn att ge mera kraft, den förstår inte
när det börjar gå tungt.
En
kraftsensor (torque-sensor) känner av hur mycket kraft (vridmoment) man trycker
ner tramporna med. Sensorn styr sedan motorn i förhållande till denna kraft. Ju
hårdare du trampar ju mer hjälp får du. Kraftsensorn är dyrare än fartsensorn
men anses ge en jämnare gång.
Behöver elcykeln någon särskild skötsel
eller service?
Batterier av typ
litium-jon bör underhållsladdas en gång per månad även om inte cykeln används. Motorerna
är ofta av borstlös typ som inte behöver tillsyn. Särskilt på framhjulsdrivna
finns en planetväxel i anslutning till motorn som bör kollas och smörjas med
fett vid 250 mil eller vartannat år. I övrigt har elcyklarna komponenter som
sköts på samma sätt som på vanliga cyklar.
Mycket viktigt: cyklar i allmänhet och
elcyklar i synnerhet ska inte rengöras med högtryckstvätt!
Bör man ha speciella däck och slangar?
Vanliga däck
och slangar går att använda men tänk på att elcykeln är tyngre än en vanlig
cykel och att du nog kör lite fortare med elassistans. Vi rekommenderar de
speciella däck som är utvecklade för elcyklar bland annat för att de har ett
bra punkteringsskydd.
Måste man
ha hjälm?
Samma lagar
gäller för elcyklar som för cyklar, det är alltså inget hjälmtvång för vuxna.
Vi rekommenderar dock hjälm vid all cykling!
Behöver man särskild försäkring?
Din elcykelleverantör i Västervik
finns på Allén 2, nära Stadsparken.
Hemsida: www.hyrbohoj.se,
telefon 070 6019898
2016-2